Klank-voelbord goed voor zelfvertrouwen

30 augustus 2017
Kijk eens wat ik kan!” Op het schoolplein staat een nieuw klank-voelbord. KindCentrum Borgele is een nieuw gebouw in Deventer waar zorg én onderwijs voor kinderen samenkomen. School De Linde is hier gevestigd. De Linde geeft speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 tot 13 jaar met een verstandelijke of meervoudige beperking. Ook de nieuwe buitenspeelplaats is afgestemd op het gebruik door deze kinderen. Spelen, leren en ervaren gaan hand in hand.
foto van klank-voelbord op schoolplein KindCentrum Borgele-Goodwill.nl
Nieuw klank-voelbord
Goodwill® heeft het mede mogelijk gemaakt dat er een klank-voelbord op het schoolplein is geplaatst. Maike Fakkert is speltherapeut en werkt bij De Linde. Ze vertelt waarom een klank-voelbord zo mooi is voor de kinderen van De Linde: “Bij dit bord gaat het om het ontdekken van de mogelijkheden: Wat is het eigenlijk? Wat kan ik hier mee doen? Wat gebeurt er als…. Hoe voelt het? Hoe klinkt het? Veel ontdekken door zelf te doen, maar ook door hulp van een leerkracht of begeleider die de kinderen stimuleert om op onderzoek uit te gaan of hen laat zien en horen wat er kan gebeuren.”

Speltherapie: leren door te spelen
Maike legt uit wat een speltherapeut en –begeleidster doet: “Kinderen leren door te spelen. Soms hebben kinderen moeite met spelen. Ze vinden het lastig om te kiezen of om iets nieuws te proberen. Ze hebben moeite met samen spelen omdat er telkens ruzie ontstaat of omdat de spelregels niet duidelijk zijn. Ik observeer de kinderen tijdens het spelen. Zowel in groepsverband als ook individueel. Ik kijk hoe ze omgaan met speelgoed: gaan ze het ontdekken, willen ze het in hun mond stoppen, komt er geluid uit, gebruiken ze hun fantasie? Op deze manier kan ik hun spelniveau zien en ontdekken waar hun persoonlijke uitdaging zit. Meespelen, benoemen wat er gebeurt en uitleg geven over het spel is dan het vervolg.”

Goed voor het zelfvertrouwen
Wat kunnen kinderen leren van het spelen met een klank-voelbord? “Door te vertellen wat er gebeurt, het te ondersteunen met woorden, leren kinderen spelenderwijs taalbegrip. Motorische vaardigheden als oog-hand coördinatie en grove motoriek worden geactiveerd. Kinderen kunnen ook ervaren dat ze zelf kunnen bepalen hoe hard iets klinkt of hoe hard ze iets laten bewegen. Soms vinden kinderen het spannend, omdat het nieuw is of ze weten dat het geluid geeft en durven daarom niet in contact te komen met het materiaal. Door kinderen te begeleiden en mee te nemen in het contact maken met het materiaal, kunnen ze ervaren dat ze er controle over hebben en er ook plezier aan kunnen beleven. Dat doet iets met hun ik-besef en zelfvertrouwen: kijk eens wat ik kan! Delen in het plezier en de ervaring maakt dat het ook een effect heeft op de sociale ontwikkeling.”Foto van kinderen die het klank-voelbord ontdekken-Goodwill.nl

Communicatie
“Hoe je met kinderen omgaat zit in je houding. Communicatie is daarbij heel belangrijk. Het slecht uiten van gevoelens of een te beperkte woordenschat maken het voor kinderen lastig om fijn samen te spelen. Kinderen van De Linde hebben daar veel moeite mee. Door ze goed te observeren kan ik zien waarom conflicten ontstaan en helpen om ze op te lossen en te voorkomen. Ieder op zijn of haar eigen niveau”.

Maike Fakkert werkt bij De Linde en heeft een eigen praktijk voor Speltherapie en Spel.

Goodwill Days

december 2019

Kinderkerstpakketten 2019

Kinderkerstpakketten 2019

“Mooie doos, mooie doos!”  Een jongetje kijkt vanuit zijn rolstoel lachend toe. Hoe meer lawaai de peuters maken, hoe liever het hem is! Het enthousiasme is groot bij de kinderen van Verpleegkundig Kinderdagverblijf (VKD) Bijzonder in Zeeland (Noord […]

Verder lezen

november 2019

Sinterklaas 2019

Sinterklaas 2019

“Daar wordt aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt. Daar wordt aan de deur geklopt, wie zou dat zijn?” Bezoek Ja hoor, hij is het echt. Sinterklaas! Samen met zijn Pieten, strooigoed en zakken vol met cadeautjes […]

Verder lezen

H
E
L
P

N
U

^