“Elke dag probeer ik met veel liefde de wereld begrijpelijker te maken voor de kinderen”

31 oktober 2018

Er wordt op de deur geklopt. Ik zie een blij gezichtje door het raam kijken. “Ik ben d’r weer!”, hoor ik een lief stemmetje zeggen. Daar is Jens*, één van de kinderen die iedere dag met veel plezier naar de Orthopedagogische Dagbehandeling (OPD) van Unik komt.

De taxichauffeur vertelt mij dat Jens moeite had met het instappen, omdat de vaste taxichauffeur ziek is vandaag. Ik leg uit dat dit heel begrijpelijk is, aangezien deze kinderen erg gebaat zijn bij voorspelbaarheid en vastigheden in hun omgeving. Hier halen ze veel veiligheid uit.

Pictogrammen

Hanneke en een kindje van het OPD van Unik
Begeleidster Hanneke met één van de kinderen uit haar groep.

Jens lijkt blij te zijn dat hij op een plek is waar hij de mensen en de (gedrags)regels kent. Hè gelukkig, hij kan al wat meer ontspannen. “Kom,” zeg ik, “we gaan jouw tasje uitpakken en daarna lekker aan tafel zitten.” Ik zie Jens naar het pictogrammenbord kijken, waar wij dagelijks het dagprogramma met behulp van plaatjes zichtbaar maken voor de kinderen. Hij bekijkt wat we gaan doen deze ochtend. Volgens de plaatjes klopt het wat ik zeg. Ik zie hem rustig worden. Fijn, hij weet waar hij aan toe is vandaag.

Spelenderwijs leren

De tas gaat open. Hij laat me trots zijn brood zien, waar hij speciale hagelslag op heeft voor de lunch van vandaag. “Hééé, dat is lekker! Welke kleur heeft de hagelslag?” vraag ik. “Blauw met wit!”, roept Jens. Ziezo, meteen weer spelenderwijs met de kleuren bezig geweest. Dat is iets wat we hier veel proberen te doen. Spelenderwijs het basale aanleren wat kinderen nodig hebben om in deze wereld te kunnen staan en hierna binnen een passende vorm van onderwijs toe kunnen passen. Niet alleen qua kennis, maar ook veelal gericht op het sociaal emotionele gebied.

Visuele ondersteuning

Alle kinderen zitten inmiddels aan tafel. Ieder om zijn eigen werkje te maken. De één kan het al zelf, de ander heeft nog hulp nodig van ons. Er wordt op de deur geklopt, het is de speltherapeute. Jens vliegt naar haar toe: “Mag ik met jou mee?” “Kijk maar eens op het fotoschema. Hangt jouw foto daar? Dan mag jij vandaag mee.”, antwoordt de speltherapeute. Weer een visuele ondersteuning die het wat duidelijker maakt.

Speltherapie

Jens loopt naar het fotoschema. Tot zijn vreugde hangt zijn foto daar, naast de foto van een ander kindje. Ze mogen samen mee! Wat een feest! Met zijn drieën lopen ze de klas uit en gaan aan de slag met het leren ‘samen spelen’. Want wat voor heel veel kinderen zo vanzelfsprekend is, is voor deze kinderen niet het geval. Hoe geef ik op een goede manier aan dat ik iets wel of niet wil, of dat ik überhaupt met de ander samen wil spelen? Wat moet ik doen als ik alleen speel? Hoe speel ik met beleving en hoe kan ik mijn speelgoed delen? Allemaal dingen die deze kinderen dagelijks erg moeilijk vinden, waardoor ze in situaties terecht komen die erg verwarrend kunnen zijn. Deze onmacht zorgt voor veel gedragsproblematiek.

Logopedie

Gelukkig hebben wij veel deskundigheid in huis. Dit zorgt er mede voor dat deze kinderen ook fijn in deze wereld kunnen staan, door deze iets begrijpelijker voor ze te maken. Een voorbeeld van een deskundige is de logopediste voor de spraak. Kinderen leren daarvan hoe ze zichzelf uit kunnen drukken in woorden. Dit maakt het allemaal een stuk gemakkelijker voor ze.

Kindje van de dag

Als Jens terugkomt is het tijd voor het kringetje. Iets wat we iedere ochtend samen met de kinderen doen. We kijken samen naar de dag, zingen liedjes en doen spelletjes aan de hand van een thema.
Jens heeft geluk want hij mag vandaag kindje van de dag zijn! Hij mag nu vertellen welke dag het is en wat we allemaal gaan doen vandaag. Ook mag hij helpen met allerlei andere klusjes zoals de jasjes van de kinderen halen als we buiten gaan spelen en de broodtrommels uitdelen als we gaan eten.
Dit allemaal in het kader van zelfstandigheid en zelfvertrouwen bevorderen. Voor de kinderen is dit spel, voor ons zit achter alles wat we doen een doel.

Zindelijkheidstraining

Oh, ik moet plassen!”, roept Jens. Ik loop met hem mee, om te kijken hoe het gaat en hem een sticker te geven. Als het allemaal gelukt is, mag hij deze zelf op zijn beloningskaart plakken. Hij kiest de grootste sticker van Cars uit en plakt hem trots op. Beloningssystemen zetten wij veel in om kinderen op een positieve manier iets te leren. Werken aan zindelijkheid is dagelijkse kost. Veel kinderen hebben hier moeite mee door de angst die erachter zit. Of door hun verlate ontwikkeling, waardoor ze in alles wat later zijn dan kinderen op een regulier kinderdagverblijf.

Liedjes zingen

Als je klaar bent, mag je bij de rest van de kinderen bij de deur gaan zitten. Dan kunnen we samen het liedje zingen om naar buiten te gaan”, zeg ik tegen Jens. Liedjes zingen is iets wat we doen voor bijna iedere wisseling van activiteiten. Voor kinderen die verbaal zwak zijn, is dit een heel fijn herkenningspunt. Ze weten door de liedjes wat er van ze verwacht wordt en/of wat er gaat komen. Zo hebben we bijvoorbeeld liedjes voorafgaand aan het opruimen, fruit eten, brood eten, buiten spelen en naar huis gaan. Deze liedjes ondersteunen we met gebarentaal. Dit geeft kracht aan de woorden en zo maken we non-verbaal nog duidelijker wat we bedoelen voor de kinderen. We zingen. De deur gaat open. De kinderen rennen naar buiten. Lekker spelen in de zon.

Ik hoop dat ik u een duidelijk beeld heb gegeven van mijn werkzaamheden op het OPD. Hanneke Beekmans van UnikWaar ik samen met mijn collega’s iedere dag met veel liefde de wereld begrijpelijker en behapbaarder probeer te maken voor de kinderen die hier komen.

Hanneke Beekmans,
begeleidster bij de Orthopedagogische Dagbehandeling (OPD) van UniK bij Kindcampus Grootstal in Nijmegen. Dit OPD biedt ondersteuning aan kinderen met gedragsmatige, verstandelijke of lichamelijke beperkingen in de leeftijd van 1,5 tot 6 jaar.

Goodwill Day

Het OPD waar Hanneke werkt is één van de locaties die is aangesloten bij Goodwill®. Daardoor kunnen zij een Goodwill Day aanvragen voor de kinderen en ontvangen ze maandelijks de gratis Kinderpuzzel- en Kleurboeken van Goodwill.

Over UniK

Ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen manier, ieder kind is uniek. Daar waar een kind net wat meer ondersteuning vraagt biedt Unik ondersteuning middels gespecialiseerde dagbehandeling- en begeleiding. Het kind en het gezin staan hierbij centraal. Er is ondersteuning dicht bij huis, in de omgeving van het kind. Veiligheid, vertrouwen en structuur zijn hierbij het uitgangspunt. Voor de jonge kinderen biedt Unik Orthopedagogische Dagbehandeling aan. De onderwijsprogramma’s worden afgestemd op basis van de individuele behoeftes van het kind. Daarbij wordt ook vastgelegd welke ontwikkelingsgebieden extra worden gestimuleerd. Na het vierde/vijfde levensjaar wordt samen met ouders en het onderwijs gezocht naar een geschikte school voor het kind. Binnen het OPD wordt geleerd door middel van beleven en ontdekken evenals daar waar de ontwikkeling dit toelaat het aanbieden van schoolse vaardigheden om zo een inzicht te krijgen in passend onderwijs voor elk individueel kind.

* De naam Jens is gefingeerd. Op de foto staat Hanneke met één van de andere kindjes uit haar groep.

Meedoen met Goodwill
Wilt u maatschappelijk verantwoord ondernemen en een Goodwill Day mede mogelijk maken? Word sponsor!

WORD SPONSOR

Goodwill Days

april 2024

Nieuw zandbak speelgoed

Nieuw zandbak speelgoed

Hoi allemaal!Wij zijn hele stoere jongens van 3 – 5 jaar oud die ontzettend blij zijn met het nieuwe speelgoed voor de zandbak. Het wordt nog wel even spannend om samen te delen. Dat moeten wij nog een […]

Verder lezen

maart 2024

Paashazen op bezoek

Paashazen op bezoek

Het voorjaar staat voor de deur. Op 31 maart en 1 april is het Pasen. Dus de Paashazen huppelen weer vrolijk rond om paaseieren te verstoppen. Op bezoek bij mensen met dementieTwee paashazen waren vorig jaar te gast […]

Verder lezen

^